ראשי > Uncategorized, חופש העיתונות, פעילויות > מרדכי גילת: "הצמידו לי חוקרים פרטיים כדי לחשוף את מקורותיי"

מרדכי גילת: "הצמידו לי חוקרים פרטיים כדי לחשוף את מקורותיי"

3 במרץ 2011

"חוקרים הקיפו לי את הבית". גילת בהרצאה

ביום שישי הגיעו כשישים עיתונאים לצפות בסרט "האדם המסוכן ביותר באמריקה" ולהאזין להרצאה מפי העיתונאי מרדכי גילת, כחלק מסדרת מפגשים שיזמנו בסינמטק תל אביב. הרעיון פשוט: סרט שקשור לעיתונות ואחריו הרצאה של עיתונאי בכיר. המטרה: להפגיש עיתונאים אחד עם השני ולהחזיר למקצוע את האתוס שכבר מזמן נשחק.

"האדם המסוכן ביותר באמריקה", סרט תיעודי שהיה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריה זו בשנה שעברה, מספר את סיפור חייו של איש הפנטגון דניאל אלסברג – אלה שלפני החלטתו להדליף אלפי מסמכים שישנו את מהלך מלחמת וייטנאם וההיסטוריה כולה ואלה שאחריהם, שנמשכים גם היום בהתנגדות למעורבות אמריקאית במלחמות מחוץ לאדמתה. באחרונה אלסברג אף הביע תמיכה נחרצת בג'וליאן אסאנג' ובאתר וויקיליקס, כשאמר "חיכיתי 40 שנה להדלפה של מסמכים בסדר הגודל הזה".

בתום ההקרנה שיתף העיתונאי מרדכי גילת את הקהל בחוויותיו מהעבודה מול מדליפים, וציין כי הסרט חסר כל התייחסות לכך שאלסברג נשאר חשוף בצריח ללא כל הגנה שלה אמור לזכות מקור, וכמעט מצא עצמו בכלא לעשרות שנים. בשיחה סיפר גילת כי על המאמצים הרבים שנדרשו ממנו ככתב חוקר (בידיעות אחרונות ובישראל היום) שעשה כל שביכולתו להגן על מקורותיו. להלן כמה משפטים מהשיחה עם גילת:

בשלב מסוים הזמינו חוקרים פרטיים וביקשו מהם לעקוב ולשתול בחורות לשרים מהמפד"ל. הרעיון היה לגלות מי מדליף לי ולתחקירנית מלי קמפנר חומרים. במקביל ישבו על קווי טלפון שלי והייתי נתון למעקבים. הבית הפרטי שלי הוקף בחוקרים פרטיים, ליד מלי קמפנר שמו גננים חדשים. לנו היתה חובה שלא ייחשפו מקורות המידע שלי.

הבוקר היה מתחיל, למשל בפגישה בבני ברק עם מקור, כשמאחורי נוסעים אנשי אבטחה של ידיעות אחרונות. הייתי מקבל הנחיות מהם, יורד באמצע הדרך מהמונית כדי לבדוק אם עוקבים אחרי. הרבה אנשים טובים הביאו לי חומרים ולא יכולתי להרשות לעצמי שהם יחשפו. צריך לשמור על מקור בכל מחיר – אלא אם זה מקור שהטעה אותי בכוונה.

תיבת הדואר שלי בידיעות אחרונות נפרצה ופתחו לי מכתבים. בידיעות אחרונות ליד החדר שלנו עמד מנקה, שלא ממש נראה כמו מנקה, וניקה את המטר מחוץ לדלת במשך שעה. קבלן הניקיון הזה נשלח לבדיקת פוליגרף שעלו בה המון שקרים. ידיעות אחרונות סיימו את ההתקשרות איתו. הכל כדי למנוע שמקור ייפגע".

בשבוע הקרוב נעדכן לגבי ההקרנה הבאה. מוזמנים להציע הצעות לסרטים הבאים – בתגובות פה או במייל לאסף ליברמן שמרכז את הפרויקט: a@glz.fm

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על כל הפעילויות?

1. עשו מנוי חינמי לבלוג. זה נמצא למעלה מצד שמאל

2. הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק http://www.facebook.com/group.php?gid=55757970455

3. שלחו לנו מייל לכתובת haitonaim@gmail.com ונצרף אתכם לקבוצת הגוגל שלנו

  1. יפה יוסף
    6 באפריל 2011 ב- 9:45

    שלום רב,
    שנים שאני עוקבת אחרי כתיבת גילת. הוא הסממן על קיומו של חופש הביטוי בעיתון בו הוא כותב. כש"פתאום" כתיבתו נעדרת, אני יודעת שהוא בעיצומו של מאבק על מידע שהוא מאמין שזכות הציבור לדעת, בעוד שבעלי העיתון ו/או בעלי השררה מונעים ממנו את גילוי אותו מידע/האמת. צריך להקים גוף שיגן על העיתונאים היקרים הללו, כמו מרדכי גילת ומיקי רוזנטל – כי בנפשנו הדבר.

  1. 14 במרץ 2011 ב- 11:59
התגובות סגורות.
